søndag 19. august 2012

Hvordan går det?

Ligger her og skriver blogginnlegg fra mobilen, Klokken er halv 8 søndags morgen, jeg befinner meg for øyeblikket i Oslo hos min tante og co. I helgene har vi nemlig fri, eller perm blir vel mer det rette ordet for det er langt fra fri... Angsten skal utfordres fra morgen til kveld likevel!

Ja, hvordan går det egentlig? Hva skjer med meg for tiden?

Jeg har iallefall følelser, det kan jeg trygt skrive under på. Med store bokstaver til og med og utropstegn!!!!!!
Men det er jo også meningen, jeg kan jo ikke klare å gjøre noe med angsten min hvis jeg ikke kjenner den..



Så her ligger jeg altså i sengen en søndagsmorgen, har vært våken siden halv 7 men er veldig fornøyd med det på tross av at jeg overhodet ikke kan karakteriseres som et utpreget A-menneske. For det gjengse de to siste ukene har gjerne vært å våkne minst en time før og da har stort sett bare 4 av de foregående timene vært i sovende tilstand. Og angsten er på plass som en taggete, spiss klump i magen fra det øyeblikket jeg slår øynene opp..

Det høres jo sikkert ganske vondt og ille ut og det er det jo forsåvidt. Men det er faktisk helt greit, jeg vet at det må til og så er det faktisk en ny erfaring å kjenne at jeg takler å stå i det.

Jeg som tidligere har gjort alt for å holde angsten på avstand, jeg har faktisk laget meg mitt eget lille Alcatraz der nøkkelen er kastet, murene rundt har vært skyhøye og hjernen min har fungert som en av tidenes strengeste fangevoktere. Ingen angst inn og dermed ingen Lene ut heller foruten en sjelden gang men da med de høyeste sikkerhetsanordninger på plass. Jeg har nå et opprør på gang, murene skal rives og nøkkelen skal finnes og fangevokteren skal pensjoneres, nemlig!

Og det er ikke gjort i en håndvending, for jeg har ikke dynamitt og metalldetektor. Her må muren rives stykke for stykke og nøkkelen må jeg finne ved hjelp av egeninnsats (jeg kan ikke bruke manngard engang, jobben må jeg gjøre selv) Fangevokteren har fått permisjonsvarsel men er utrolig ivrig i tjenesten og veldig glad i jobben, så vedkommende stiller villig opp på jobb grytidlig om morgenen og i helgene også (får satse på at det er de gode pensjonsvilkårene som er gulroten). Men det har allerede blitt et hull i muren og fangevokteren dupper litt av på jobb innimellom, så nå befinner jeg meg altså i Oslo og jeg har tatt toget hit.

Det hadde ikke opplevdes som en reell mulighet for noen mndr siden, heller ikke å sykle eller gå på tur alene uten mobiltelefon på et fremmed sted, eller å være dønn sliten men trene likevel for å teste ut litt hva kropp og psyke egentlig tåler, eller å bo tett sammen med 16, i utgangspunktet, fremmede mennesker, eller å ta bussen i en halvtime til en fremmed by og ikke minst bare det å tåle at angstfølelsene er der tett oppunder overflaten mye av tiden.

Så hva har skjedd på disse snart 3 første ukene?

Jeg har jobbet iherdig med å godta at angst er en følelse på lik linje med andre følelser, den er en del av det menneskelige følelsesregister i likhet med følelser som glede, sorg og sinne. Den skal egentlig komme og gå som de andre følelsene, men hos meg så står den litt på repeat for tiden fordi den har fått veldig mye pleie og oppmerksomhet.
Jeg har klart å legge vekk tanken på å bli angstfri, jeg har innsett at det er en utopi. Ingen er det!! Det er bare det at de fleste ikke gir angsten sin oppmerksomhet, ergo så tenker de heller ikke over at den er der.
Ta noen eksempel: De aller fleste vil kjenne på et eller annet hvis man skal snakke foran mange fremmede mennesker for første gang, eller legge ut på en lengre reise til et fremmed sted for første gang. Man vil kjenne disse sommerfuglene i magen fordi man skal bevege seg litt i ukjent terreng. Man vil gjerne gjøre seg noen tanker i forkant om hvordan det vil bli,det kan være både positive og negative. Man kan både grue seg og glede seg, gjerne samtidig. Men for de fleste så blir det med det, det kommer noen tanker rundt det man skal gjennom men de får passere forbi oppe i hodet på lik linje med andre tanker, de får gjerne litt ekstra oppmerksomhet siden det er noe nytt man skal gjennom men det er også alt. Man tar det som kommer, som det kommer!
Begynner man i stedet å virkelig analysere de tankene og følelsene som kommer, ta dem skikkelig fram i lyset og gi dem plass og oppmerksomhet i hode og kropp, så vil man gjerne oppleve at tankene går over til å bli bekymringer og sommerfuglene i magen blir omgjort til måker. Man gir den i utgangspunktet normale angstfølelsen/fryktfølelsen til en ny og ukjent situasjon mye plass og oppmerksomhet og da tar den selvfølgelig mye plass og oppmerksomhet logisk nok!

Så enkelt og så vanskelig er det....

Jeg har gitt angsten min myyye plass og oppmerksomhet blant annet ved å unngå og skyve unna (ikke tenk på en rosa elefant, tenk iallefall ikke på en rosa elefant med en flosshatt på hodet).


Så absolutt på tide å prøve noe nytt!!!!
Og det holder jeg nå altså på med.

Før det første så prøver jeg å bare gjøre ting nå, hoppe i det selv om det er kviafullt og skaper angst. Ikke lett altså, bare så det er sagt, for det er sterke krefter i meg som helst vil unngå for alt i verden.

For det andre så skal jeg jobbe med å gjenkjenne bekymringstanker som dukker opp i forbindelse med disse kviafulle tingene/situasjonene. De skal få komme på lik linje med andre tanker, men jeg skal ikke analysere og gruble på dem. De skal få passere og ikke ta plass og mye oppmerksomhet.

For det tredje så skal jeg jobbe med å la være å scanne kroppen min på jakt etter symptomer som kan være tegn på angst eller stress. De følelsene i kroppen skal bare få være der uten at jeg tolker dem verken som det ene eller det andre.

Det handler om hvor jeg har fokuset og oppmerksomheten min, er den rettet innover eller utover?

Jeg har de siste årene vært rimelig navlebeskuende og selvsentrert i forhold til mine tanker og følelser. De har som jeg skrev litt lenger oppe fått mye pleie og oppmerksomhet. Ikke rart at angsten har grodd som haneføtter( for de som ikke er så vel bevandret i fauna og flora, så er det et ugress som enhver hageeier med litt respekt for seg selv går til kamp mot med krum hals. Ingen enkel oppgave, for de er rimelig seiglivet. Har man ikke fått vekk hele det intrikate rotsystemet, om det så bare er en mikrsopisk liten bit... Så kommer de igjen!). Så innoverfukus er definitivt ikke et sjakktrekk når det kommer til angst!

Så det fjerde jeg jobber med er å rette fokuset mitt ut, være oppmerksom på det som skjer utenfor og ikke inni. Være mer til stede i det som skjer rundt meg, være en aktiv observatør til verden. Bruke sansene mine aktivt til andre ting enn å kjenne etter hvordan jeg har det hele tiden. Se på folk, høre etter hva de har å si istedet for å bli så fokusert på hva jeg skal si selv. Løfte hodet vekk fra navlen og legge merke til nyansene rundt meg. Hvor mange forskjellige slags grønnfarger er det egentlig ute i naturen, hvilke inntrykk, lukter og lyder ligger gjemt bak selvopptatthetsfilteret vårt?

De kaller det for atferdseksperimenter på Modum. Jeg liker den tilnærmingsmåten, målet er å vekke vår nysgjerrighet. Hva skjer hvis jeg nå tar bussen og prøver å bruke de nye strategiene i stedet for de gamle? Jeg vet ikke, kanskje kommer angsten og kanskje kommer den ikke men begge scenarioene kan gi læring. Hvis jeg ikke fikk angst, hva var det jeg gjorde annerledes enn hvis angsten kom?

Jeg jobber med å bli bevisst på at jeg har et valg, angst kommer ikke bare helt av seg selv selv om det stort sett føles slik. Jeg kan velge om jeg vil henge meg på katastrofetankene og gruble dem ut i sin fulle lengde, eller jobbe med å la være å fore dem. Jeg kan velge om jeg vil ha innoverfukus og kjenne etter(virkelig godt etter) hvilke følelser og symptomer som er til stede i kroppen min, eller om jeg heller vil jobbe med å rette fokuset utover å være mer til stede i det som skjer rundt meg, her og nå. Jeg kan velge om jeg vil gjøre ting eller unngå, det er mitt valg!

Spennende er det, til tider kan det oppleves alt for spennende. Men jeg prøver å henge med så godt jeg kan, for dette vil jeg!!!!

Så nå ligger jeg her altså med angsten gnagende i magen, senere i dag skal jeg ta bussen tilbake til Vikersund. Har egentlig lyst å kaste opp bare ved tanken, men jeg skal på den bussen og jeg skal jobbe med de nye strategiene mine både før og under bussturen. Jeg erfarer jo gang på gang at ting går veldig bra, på tross av store kvaler i forkant (som ergo har vært fullstendig bortkastet energi, det har ikke hjulpet for noe overhodet...)

Jeg kjenner at jeg lever, for å bruke ordene til en av mine hyggelige medforskere. Ikke mye flatt og følelsesløst å finne her i gården for tiden, en ekstra bonus får være det at kiloene renner av for matlysten har veket plassen for den taggete klumpen i magen.

Så hvordan det går? Jo da som sagt jeg lever, og er på vei mot noe nytt. Noe er i emning!!

Takk for at du leste!

Gode tanker fra
Lene

- Posted using BlogPress from my iPhone!

16 kommentarer:

  1. Å, så godt at det går fremover, Lene! Det er mye positivitet å spore her og jeg håper det fortsetter i riktig retning. <3
    Du beskriver ting veldig godt og jeg nikker anerkjennende til mye her. Alle kjenner jo på angsten i større eller mindre grad, hele tiden. Og navlebeskuende er det veldig lett å bli når man er syk.. Det tuller fort på seg.
    God tur tilbake til Modum. Jeg synes du er utrolig sterk! God klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt sen med svarene på kommentarene her, men det går altså i ett for tiden..

      Ja, det går fremover det er sikkert og visst, men ikke alltid like lett å se det når man står midt oppe i det.

      Prøver iherdig å få blikket opp fra navlen for den er jo ikke så spennende å studere så inngående :-)

      Slett
  2. Det er fantastisk å få lov å følge deg på denne ferden, riktignok via bloggen! Elsker humoren din og åpenheten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselige treffpunkt i uken som var, det satte jeg stor pris på og kjekt at du vil følge meg på ferden min :-)

      Slett
  3. Du er utrolig flink og tøff, jeg inspireres og lærer mye av å lese postene dine. Stå på videre!! Varme tanker til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!!
      Liker jo spesielt å høre at det er lærerikt det jeg skriver for det var jo det som var hovedintensjonen med å skrive denne bloggen, både rettet mot de som har angst selv og også de som ikke har kjent så mye på slike ting.

      Slett
  4. Bare du kan skrive og formidle så vanskelige ting så fint, Lene. Tvi tvi!!!

    SvarSlett
  5. Klokt og ærlig som alltid fra deg. Tusen takk, og masse lykke til videre :) Klem fra Trollmor :)

    SvarSlett
  6. Veldig lærerike innlegg du har, Lene og spennende å følge deg på veien :) Stå på! Du er utrolig tøff og jeg heier på deg! Klem fra Tornerose

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig godt å ha en liten heiagjeng faktisk, man prøver jo å yte litt ekstra når man har publikum :-)

      Slett
  7. Kjære Lene :)

    Håper og tror at turen tilbake gikk bra!

    Har lest bloggen din nå, og må si at måten du skriver på er helt vidunderlig. Åpen og med en herlig humoristisk snert :) Å lese innleggene dine har gitt meg en større innsikt i hva det vil si å ha angst.

    Varm Klem fra meg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, turen tilbake gikk fint den..Det pleier stort sett å gå fint, sliter mest med så mye kviing i forkant.
      Tusen takk for god tilbakemelding, som jeg skrev lengre oppe så er det jo intensjonen med bloggen at den skal forhåpentligvis være gjenkjennende for dem som sliter med angst og forhåpentligvis lærerik for dem som ikke har det!

      Slett
  8. Kom akkurat over bloggen din og jo lenger jeg leste på dette innlegget kjente jeg meg igjen i en prosess jeg startet for et par år siden. Jeg, som du har også lært at angst er en naturlig følelse, det er bare det at den kan vokse seg for stor om man gir dem oppmerksomhet - som du sier. Og ved å unngå og ignorere det man er redd for blir man bare mer redd for det. Da lager man seg irasjonelle tanker om at det er farlig uten å egentlig vite noe om det - fordi man ikke tør å engang prøve? Også innser man at det er faktisk en selv som følger med som en hauk på hva man gjør/sier. Om man tør å løfte hodet opp og se på menneskene rundt er det svært få som følger med på deg. Det er helt utrolig - men sant!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt utrolig hvor stor den følelsen kan vokse seg med rette næringen og hvor altoppslukende den kan bli.
      Som du skriver, man tør ikke en gang prøve...Det er det jeg jobber mest med nå, det å bare gjøre ting på tross av angst. Ikke alltid like lett, men det kjenner du jo sikkert til som har vært gjennom denne prosessen tidligere..
      Da håper jeg at du er i mål med din prosess og takk for at du leste og kommenterte :)

      Slett