tirsdag 26. juni 2012

Såre toner.

Jeg har endt opp med en litt lett, småhumorisktisk tone til min bloggstemme, det er selvfølgelig et bevisst valg og jeg trives med å formidle meg slik, det blir underholdende å skrive og forhåpentligvis underholdende å lese om et tildels vanskelig og alvorlig tema.

Dette blogginnlegget derimot skriver jeg i moll, det blir ikke like enkelt å skrive lett og småhumoristisk når temaet denne gang skal være den sorgen jeg faktisk bærer på over tapet av det livet jeg en gang hadde, de drømmene jeg har båret med meg men som har blitt lagt på is på ubestemt tid, de årene som har gått der jeg har stått på sidelinjen og vært passiv tilskuer til livet og som jeg aldri får igjen.


Mine friske venner og bekjente har gjort karriere, økt jevnt og trutt i inntekt, tatt videreutdanning, fått flere barn, reist der hvor solen befinner seg om sommeren og der hvor snøen befinner seg om vinteren, utvidet sitt sosiale nettverk og hatt en progresjon og en utvikling i livet sitt. Og jeg unner dem det av hele mitt hjerte, det er bare det at jeg så gjerne skulle ha gjort disse tingene jeg også.

Jeg har vel derimot "dumpet" mangfoldige klasser på livets skole og må nå ta dem om igjen for å få tilbake selvstendigheten min, få tilbake følelsen av å være nyttig og igjen få følelsen av tilhørighet i samfunnet. Jeg har vært ute av arbeidslivet i flere år, mistet 1/3 del av inntekten min, har måttet se i øynene at den storfamilien jeg en gang drømte om å stifte, forblir nettopp det, en drøm. Jeg har verken hatt psyke eller overskudd til å kunne nyte ferier verken her eller der og har hatt mer enn nok med å opprettholde en noenlunde livskvalitet innenfor min lille radius. Jeg har klart å opprettholde et minimum av kontakt med mine nærmeste venner og endel vennskap har rent ut i sanden nettopp fordi jeg ikke har klart å pleie dem. Jeg har med andre ord ikke hatt progresjon og utvikling i livet mitt de siste årene, i beste fall har jeg stått på stedet hvil.

Dette har jeg en sorg inni meg over, jeg sørger over at livet tok en så annerledes vending enn det jeg hadde planlagt. Jeg sørger over at jeg på mange måter har mistet den Lene jeg en gang var. Jeg sørger over at jeg ikke klarer å gjennomføre mye av de tingene som jeg ønsker å gjøre og da snakker jeg ikke om store ting som å reise jorden rundt, ta en doktorgrad eller svømme med delfiner. Men om små ting som de fleste tar for gitt, som å gå en tur i skogen sammen med hunden, sitte alene på en kafé å kikke på folkelivet eller sitte å le høyt av en morsom film på kino sammen med barna mine.

Det er ikke noe jeg går rundt og tenker på til dagen og jeg føler vel at jeg har klart å unngå å havne i selvmedlidenhetsgrøften, for den kan nok være rimelig vanskelig å kravle ut av igjen. Jeg har ikke latt sorgen ta overhånd og jeg mener det oppriktig når jeg sier at jeg opplever at jeg har en ganske god livskvalitet på tross av begrensningene mine. Men det ville også vært å lyve å unnlate å si noe om denne delen av det å leve med en invalidiserende sykdom, enten den nå er fysisk eller psykisk.


Jeg leste et godt intervju i utgave nr. 8 av ukebladet Tara om en kvinne på 46 år som går fra å være en travel og effektiv forlagsredaktør og superperfeksjonist på hjemme-og bortebane til å få livet sitt totalt snudd på hodet etter et massivt hjerneslag som lammer halve kroppen hennes og som gjør henne helt avhengig av hjelp til selv de enkleste ting i hverdagen. 
Hun snakker mye om sinne og sorg og trekker frem boken "smile or die" eller "Livets lyse sider" som den heter på norsk, av en amerikansk journalist som heter Barbara Ehrenreich. Hun tar for seg begrepet positiv tenkning og hvordan det nærmest kan bli et hån mot dem som sørger over livets nedturer. En interessant bok som jeg har satt på leselisten min, for jeg er jo tildels enig med forfatteren. Å sørge over at noe er borte er en viktig del av prosessen med å akseptere, å sørge er ikke det samme som å være deprimert og negativ.


 Det er bra å ha en realistisk, positiv innstilling til livet, det er ikke det, men når det vipper over til nivået der man skal tenke seg frisk av alvorlige fysiske sykdommer og blir man ikke frisk så har man ikke vært dedikert nok og positiv nok- ergo så er det ens egen feil at man fremdeles er syk, da har begrepet positiv tenkning blitt dratt for langt. Jeg har selv erfaring i forhold til dette da jeg tok kurs i Lightning Process  for min ME og opplevde å bli veldig mye sykere etter noen måneder med "tenk deg frisk"-mentalitet. Den opplevelsen slo skikkelig beina vekk under meg både fysisk og psykisk og det er i stor grad denne opplevelsen jeg nå jobber med å stable meg opp igjen etter.


Så jeg har sørget og gjør det fortsatt innimellom over det som er tapt, noe for godt men heldigvis er mesteparten av det jeg har "mistet" mulig å finne tilbake til, ikke alle er så heldig dessverre....


Takk for at du leste!!


Gode tanker fra
Lene

14 kommentarer:

  1. Det er så gjenkjennelig dette, Lene. Det er en utrolig stor sorg å bli syk. Etter hvert har jeg også kommet fram til den konklusjonen at jeg trenger å sørge og gråte. Og ikke blir jeg noe sykere av det heller! Noen sorger er jeg nok ferdig med, noen nye dukker nok opp og noen må jeg kanskje ha med meg for resten av livet. Men som du sier, det betyr ikke at livet hele tiden er helt forferdelig. Har begynt å si at det går bradårlig - for det er nok det det gjør. Men nå er du i alle fall på vei tilbake til det livet du ønsker å leve :) Og du har nok ikke stått på stedet hvil du heller, selv om du kanskje ikke har så mye penger, jobb og materielle ting å vise til. Du har nok med deg en enorm livserfaring som andre bare kan se langt etter. Lykke til fremover! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir en balansegang det der mellom på den ene siden å innse at livskvaliteten er forringet i forhold til det den var, samtidig som man må prøve å skape en livskvalitet ut fra de forutsetninger man har per i dag..
      Bradårlig ja :-) Er vel et ganske dekkende uttrykk!!

      Har jo selvfølgelig på mange måter ikke stått på stedet hvil, livet går jo fremover uansett hvordan man snur og vender på det og som du skriver så har jeg jo fått et stort innskudd i livserfaringsbanken og den har jo til tider også gode renter. Så mest sannsynlig så kommer det noe godt ut av dette til slutt.
      Det ønsker jeg at det vil for deg også!!

      Lene

      Slett
  2. Du får fram så mye riktig og fint, enten du skriver i dur eller moll. Og sånn er livet også. Man kan sørge over et tap i det ene øyeblikket og være lykkelig i det neste. Tap kan være så mangt, enten det er helse eller nære døde, skilsmisse eller masse annet. Livet er ikke lett. Men med lyst humør og pågangsmot går det gjerne litt lettere :D
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nettopp sånn er jo livet også!!
      Det er jo dette med alle de nyansene mellom svart og hvitt som også er viktig å ta med seg.
      Som en annen så klokt skrev i en kommentar: Livet er ikke enten/eller, det er både/og...


      Lene

      Slett
  3. Flott skrevet og lett å kjenne seg igjen i. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ida :-)

      Det er jo det jeg håper på med denne bloggen, at noen der ute skal finne gjenkjennelse. Jeg synes iallefall selv at det er veldig godt å finne likesinnede..


      Lene

      Slett
  4. Veldig godt skrevet! Takk for at du er så åpen og forteller oppriktig om din sorg. Absolutt gjenkjennelig. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Og takk for at du leste, for hva er vel en blogg uten lesere...


      Lene

      Slett
  5. Fantastisk skrevet.

    Jeg er så enig, mange har vanskelig for å skjønne at når man er syk så har man faktisk rett til å sørge. Det er greit å være lei seg, det er også en naturlig del av det å være menneske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)

      Ja, det må være lov til å sørge over tapt livskvalitet, psykologen min sidestiller faktisk det med å få en invalidiserende sykdom enten det er fysisk eller psykisk, med et alvorlig traume. Og det er jo på sett og vis det, for man får jo livet sitt totalt snudd på hodet..
      Vi er jo utstyrt med tårer fordi de skal brukes, det å gråte frigjør endorfiner i kroppen og man føler seg alltid bedre etterpå.

      Så ja!!! Det er greit å være lei seg innimellom!

      Lene

      Slett
  6. Nok et innlegg jeg kjenner meg igjen i. Akkurat slik er det. Jeg har også kjent på sorgen over det jeg ikke har greid å få til i livet pga sykdommen. Jeg har grått, vært sint og nedfor. Og jeg kjenner at det må være lov! Uansett hvordan vi snur og vender på de,t har vi mistet noe. Men jeg prøver å tenke at jeg faktisk har FÅTT noe også på grunn av sykdommen. Bloggvenner som deg, for eksempel... :) Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en veldig koselig tilbakemelding :-)

      Og ditto :-)

      Det er kanskje ikke så lett å se verdien av å ha fått seg noen gode kilevinker av livet når man står midt oppi det...

      Det kalles jo gjerne for ballast og etter som jeg har skjønt så er ballast viktig for å holde skipet stabilt (Fant dette på wikipedia : Ballast er en variabel last av materialer som ikke er betalt fraktgods, men som utgjør nødvendig vekt for å holde et skip stabilt.)

      Så vi får satse på at denne livets ballast på sikt gjør oss mer stabile ;-)

      Lene

      Slett
  7. Hei, via Trollmor kom jeg innom bloggen din, og det kn se ut til at vi har hver vår ytterkant av blogger, jeg står for den mørke ;-)

    Fra spøk til alvor, jeg synes du er modig som skriver om denne formen for sorgprosess. Jeg erfarer den selv, og kjenner den i små drypp, der den tar seg den tiden den trenger.
    Angst har gjort store deler av mitt liv ganske anderledes enn det jeg en gang trodde.
    Nå nærmer jeg meg 50 med stormskritt, ser venner og bekjente får barnebarn, og må bare erkjenne, at slik skulle det ikke bli for min del. Stort sett går det greit, men jeg gjør meg noen tanker. Når det gjelder behandling har jeg prøvd kognitiv terapi, ikke helt ulikt grunnlinjene i LP, da det å tenke positivt skulle få meg bedre, og det stemte ikke for min del. Over en lengre periode ble det verre, mye verre, og jeg har brukt noen år på og stable meg på beina igjen etter den behandlingen.
    Ønsker deg alt godt videre, og takk for at du skriver om denne formen for sorgprosess. Den er høyst reell for flere av oss.
    Bibbi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bibbi :-)

      Og for det første, takk for at du leste!!

      Det tror jeg er et viktig poeng, at sorgen får ta seg den tiden den trenger, men også viktig at den ikke helt tar overtaket.

      Angst er ikke for pyser og den kan gjøre stor skade hvis den får regjere på egenhånd over flere år, noe du tydeligvis har fått erfare. Den er en livskvalitetstyv rett og slett!!

      Håper at du føler at du er på rett vei nå og at du har livskvalitet på tross av angsten din!

      Sender gode ønsker tilbake til deg!!

      Lene

      Slett