tirsdag 5. juni 2012

Mirakelmedisin...

Som jeg har vært på leting etter den, den behandlingen eller behandleren som kan fjerne alle mine plager i løpet av kort tid. Som nesten ved et trylleslag gjør meg til den gode, gamle Lene og vekker meg opp fra denne til tider vonde drømmen og vips, så er jeg klar for å erobre verden igjen...

Jeg drømmer om at alle mine kroppslige og psykiske symptomer skal skyldes en eller annen form for mangel, en essensiell aminosyre, et uoppdaget viktig vitamin eller et mineral som viser seg å ha stor betydning for  at kropp og psyke skal virke som den skal, men som jeg da har en all for lav verdi av. Og ved bare å tilføre kroppen denne viktige bestanddelen i form av en pille eller store inntak av kardemomme, rips eller bøffelmelk (for det har da vist seg at akkurat dette krydderet, eller denne matvaren er proppfull av denne mirakelbestanddelen), så vil kropp og sjel komme i balanse igjen og jeg blir frisk som en fisk.

Jeg drømmer om at jeg tilfeldig skal støte på Joralf Gjerstad (bedre kjent som snåsamannen) og at han vil lage sin ring av helbredende krefter rundt meg og jeg vil bli enda en i rekken av de tusenvis som mener seg helbredet av hans varme hender.

Jeg har oppsøkt naturterapeut, homøopat, kiropraktor, akupunktør, osteopat og soneterapeut foruten alle de runder hos fastlege, psykolog og spesialister med utredninger, blodprøver, røntgen og CT og MR og en haug med andre bokstavkombinasjoner.

Jeg har tatt Lightning Process-kurs til 15.000 kroner for 3 dager for å lære meg å tenke meg frisk fra mine helsemessige utfordringer og med lovnaden om at hvis jeg bare viet meg nok til opplegget, la hele min sjel i prosessen og gjorde det riktig så ville jeg få tilbake det livet jeg elsker...Med det resultat at jeg noen mndr senere gikk ned for full telling og ble tilnærmet sengeliggende fordi jeg hadde overskredet kapasiteten min så altfor mye over for lang tid.

Jeg har bokhyllen full av selvhjelpsbøker med titler som "Tenk deg glad", "spis deg frisk", "Pusten er din helbreder"," En innføring i TankeFeltTerapi", "Den lille boken om stressmestring" osv, osv..

Jeg har knasket piller for lavt stoffskifte, for depresjon, for høyt blodtrykk og allergi uten å ha noen av de sykdommene som medisinen var ment for, men for å prøve ut om det muligens kunne ha en effekt på min generelle helse.

Jeg tar høydose D-vitamin, B-vitamin, magnesium og Omega 3-6 og 9 fettsyrer (i riktig mengdeforhold i forhold til hverandre vel og merke, for ellers kan effekten plutselig bli negativ i stedet for positiv..) Jeg har ulovlig innført (det må sies til mitt forsvar at dette var jeg da ikke helt klar over da jeg bestilte dem) aminosyren GABA via postordre fra USA for den skal visst fungere som kroppens eget valium.

Jeg starter dagen med et stort glass fylt av noe som ser ut som grønt sølevann og som jeg bruker til å skylle ned  de grønne spirulina og chlorella-tablettene med + kapselen med Q10 som jeg ikke engang husker hva skulle være godt for i farten og drikker litervis med romtemperert vann med masse sitron i for å gjøre kroppen mer basisk.

Jeg er småfanatisk opptatt av at det jeg spiser og det jeg smører på kropp og i hår, skal være så rent som mulig. Dette gjelder også det jeg rengjør klær og hus med. Her skal ingen lumske kjemikalier få komme inn å forstyrre mitt noe maniske forsøk på finne den optimale balansen mellom yin og yang igjen og ikke minst, fri flyt av chi, livsenergien.

Jeg vil så gjerne bli frisk!!! Helt frisk, både fysisk og psykisk. Og det kunne jeg gjort det meste for å oppnå! (noe som kanskje ikke hadde vært nødvendig å nevne når man ser det ovenfor-stående i dette blogginnlegget.)

 Den fysiske helsen min er jo blitt mye bedre takket være deltakelse i rituximabstudiet ved haukeland (se link  i dette blogginnlegget, hvis du vil lese mer om dette studiet) og det er jeg for all del uendelig glad for men mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Jeg vil bli helt frisk, slik at verken angst eller ME står på agendaen min lengre overhodet! Jeg vil så gjerne bli den gamle Lene igjen, fullt og helt!

 Jeg vet at jeg stiler høyt, sannsynligvis altfor høyt. Men noen dager føles det som om det bare er helt frisk som er godt nok. Noen dager blir det bare så altfor tydelig hvor liten kapasitet jeg har som følge av psykisk og fysisk sykdom, hvor redusert min livsutfoldelse egentlig er og det er dette som driver meg på den uendelige jakten etter mirakelmedisinen eller mirakelmedisinmannen.

Kanskje vil det på sikt vise seg at rituximab er denne mirakelmedisinen og at den med tidens hjelp vil få kropp og psyke i balanse igjen, for ting er jo så absolutt begynt å skje, ingen tvil om det. Men rituximaben er ikke som antibiotika som gir umiddelbar lindring, den virker på lang sikt, ja opp mot mange mndr etter at behandling er gitt, så man kan ikke gjøre så mye annet enn å vente å se hvilken virkning den har i et langt perspektiv. Men jeg er en utålmodig sjel i dette henseende og det passer dårlig sammen med både diagnosene angst og ME som begge er lidelser som ikke akkurat er kjent for å kureres av et lite 3-dagers "tenk deg frisk" kurs eller en syv dagers pillekur.


Så sitter du på en flaske med ekte aquavita eller oppskriften på Miraculix sin styrkedrikk, så få det hit så fort som mulig, for jeg har et liv å leve!!!



10 kommentarer:

  1. He he he Lena-smiiler over hele fjeset-som om jeg skulle ha skrevet det selv.
    Lp, homøopat, kiropraktor, fysioterapeut, healer, psykiater, balansenøkler, vitamincoctail, q 10, chlorella, antibiotika, Rituximab, vitamin piller av alle slag, kosthold, sol, D-vitaminer, B 12 sprøyter, bøker og hypokonderklinikken, kunnskap, fora, konferanser, forskerstudier, nyheter, spa, varmere strøk, vaskehjelp, iskrem, hund, katt, tempurpute, varmepumpe, handicapskilt i bilen, rullestol, krykker, ansiktsmaske, alt er prøvd...:-)
    Jeg også vil komme i balanse og leve med HELE meg!
    kanskje det bare er å være, kanskje jeg ikke kan bli den jeg engang var med all min kapasitet og aktivitetshunger, kanskje jeg har blitt eldre og at jeg bare må godta å være i tiden nå!?
    Hmm...Lene
    Håper mirakelkuren kommer som sånn trylle støvsky med glitrende stjerner som hos Askepott og bare knips så er du den Lene du ønsker å være.

    klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha-ha-ha :-) Har til og med prøvd mer enn meg du, jammen er vi desperate!!! Jeg innser jo innerst inne at jeg aldri kommer til å bli den jeg var, jeg har selvfølgelig forandret meg, har fått mer livserfaring både på godt og vondt. Så det er nok mer fornuftig å ha fokus på å bli den Lene jeg ønsker å være utfra de forutsetninger jeg har per i dag.
      Men innimellom så skulle man jo virkelig ønske at gode feer fantes og at man fikk det ene ønsket som gikk i oppfyllelse ved hjelp av tryllestøv fra tryllestaven...

      Lene

      Slett
  2. Jeg får av og til sånne ideer om at friske mennesker orker ALT de vil og mere til. At de aldri blir slitne, men sånn er det ikke. Det er bare en ide som har oppstått i mitt hode de siste syke 15 årene, fordi jeg ikke lrngre husker hvordan det er å være frisk. Men kanskje jeg hadde den formeningen før også og det var derfor jeg ble syk. At jeg ikke hadde vett til å stoppe når jeg burde.
    I dag er vel rituximab det nærmeste en kan komme "mirakelmedisin" og mange av oss drømmer om den. Men vegen dit er også lang og kronglete.
    Nei, det er nok bare å fortsette å drømme om "Soria Moria" og håpe på en superoppdagelse. samt at dette rike landet kunne satse på forskning på dette.
    Imens går dagene- og livet sin skjeive gang.

    SvarSlett
  3. Jeg har også et sånt helt forkvaklet syn på hva det vil si å være frisk og det er liksom det jeg husker fra det "friske"livet mitt også, snakk om selektiv hukommelse...
    Ja for MEen er nok rituximaben det nærmeste man kommer en mirakelmedisin for tiden og den har jeg jo fått ,men jeg er så kravstor og vil helst bli frisk "over hele fjøla" jeg da..
    Det går jo stort sett greit å smøre seg med den berømmelige tålmodigheten, men akkurat i dag hadde jeg en slik utålmodighetsdag der jeg helst skulle vært helt frisk, i går!!

    Lene

    SvarSlett
  4. Hei hei :-)

    Ja, jeg og ønsker meg mirakelmedisin for å bli frisk, så mye var gjenkjennende her ! Jeg følger deg videre på bloggen, og ønsker deg all mulig lykke til videre !

    Katrine :-)

    SvarSlett
  5. Tusen takk Katrine :-)

    Vi får satse på at det dukker opp flere behandlingsmetoder i kjølvannet av forskningen på haukeland slik at det blir en eller annen mirakelmedisin for alle!!

    Lene

    SvarSlett
  6. Lærer litt av andre og luker bort en del ting, jeg da, så min liste over ting som er utprøve er ikke SÅ lang. I tillegg bor jeg ikke akkurat sentralt og når jeg har vært totalt husbundet nå i 5 mnd, så begrenser ting seg egentlig av seg selv. Men vil gjerne ha vidundermedisin jeg også og bli frisk i går! Når tankene om å "bli som før" kommer, så prøver jeg å tenke at ingen mennesker går bakover i livet. Vi går ikke tilbake dit vi var. Vi beveger oss fremover alle sammen med nye erfaringer på veien. Så jeg vil ikke lenger bli den jeg var, men det beste jeg kan bli ut fra forutsetningene jeg har nå :)

    SvarSlett
  7. Det var en veldig klok måte å se det på!!!
    At man ikke går bakover i livet, men at man beveger seg fremover og får nye erfaringer på godt og vondt.
    De ordene skal jeg ta med meg videre så takk for dem :-)

    Lene

    SvarSlett
  8. HEHE -ler..
    :)

    Jeg har også gått den lange og tunge veien du beskriver.. har selv en mer fysisk og håndgripelig sykdom, opplest og vedtatt.. Og svææææært alvooooorlig!!! Men veien er lang enten det er fysiske eller psykologiske problemstillinger som er symptomene.. Etter ca 25-30 års erfaring i gamet er min konklusjon simpelthen dette: Det finnes ingen mirakelkur. Ingen rød tråd, ikke noe begripbart eller forståelig mønster. Tilsynelatende.. Men jeg har også observert dette: når jeg nå er litt eldre, og evner å se ting mer i relieff eller fugleperspektiv, ser jeg en slags sammenheng.. At enhver ting jeg har opplevd og erfart har en dypere årsak. At ingenting er meningsløst eller uten hensikt. At det ser ut som at personlig eller spirituell vekst og utvikling er både årsak og virkning. I min virkelighet representerer fysisk eller psykologisk motstand rett og slett MOTIVASJON. Motivasjon til dynamisk forandring.
    Med det perspektivet blir alt mye lettere.
    Livet blir en dynamisk dans. Ikke ta alt så alvorlig. Livet er ikke enten/eller. Det er Både/Og !!
    Så, hånd i hånd med mørket og smerten og angsten: Dans livsdansen. Føl livsglede. Lek livsleken. Stå på. Sprudle til verden. Dans. Lek. Le. Elsk. Uttrykk deg!
    (noe du er fantastisk god til)
    Alle gode tanker til deg. LinnKristiane

    SvarSlett
  9. Jeg har nok en liten tendens til svart/hvitt-tenkning...
    Glad eller trist, frisk eller syk, trøtt eller våken. Men det finnes jo mange gråtoner i mellom svart og hvitt og det er som du sier : Livet er både/og.
    Jeg må bli flinkere til å bruke nyansene i mellom, der har jeg en utfordring ser jeg..
    Men man lærer så lenge man lever heter det seg og det er sanne ord!!

    SvarSlett